Korkein hallinto-oikeus päätti purentakiskojen arvonlisäverosta 17.4.2020

28.4.2020

Korkein hallinto-oikeus päätti purentakiskojen arvonlisäverosta 17.4.2020

Perjantaina 17.4.2020 saapui pitkään odotettu päätös KHO:n tulkinnasta koskien purentakiskojen sekä poraohjainten eli implanttisplinttien arvonlisäveron tulkinnasta.

Purentakiskojen osalta KHO päätti, että purentakisko on tavaran myyntiä, eikä täytä arvonlisäverottomuuden kriteereitä. Purentakiskojen valmistus sekä myynti on ja pysyy hammaslaboratorioiden osalta arvonlisäverollisena.

Poraohjainten eli implanttisplintien osalta KHO päätti, että poraohjain ei ole arvonlisäveron piiriin kuuluva. KHO muutti päätöksellään keskusverolautakunnan linjauksen poraohjainten arvonlisäverokohtelusta. Poraohjain on arvonlisäveroton, kun sen käyttö perustuu varsinaisesti hammasproteesin eli hammasimplantin alustaviin toimenpiteisiin, joten verottajan antama päätös alvillisuudesta kumottiin.

Purentakiskojen ja poraohjainten korjauksien sekä muutostöiden osalta KHO:n päätöksestä ei selkeästi selviä kuuluvatko ne arvonlisäverotuksen piiriin vai eivät. Päätös antaa mahdollisuuden vastakkaisiin tulkintoihin. Verohallinto tullee päivittämään ohjeensa Terveyden- ja sairaanhoidon arvolisäverotuksesta, joten kannattaa seurata ohjeen päivitystä verottajan linkistä

KHO linjasi, että käsittelyoikeutta EU tuomioistuimeen ei myönnetä. Tämä tarkoittaa, että EU:n linjausta tulkinnasta emme saa ainakaan tässä vaiheessa. Selvitämme sen mahdollisuutta vielä.

Poraohjainten valmistuksen osalta maksettuja arvonlisäveroja on mahdollista hakea takaisin takautuvasti tältä ja kolmelta edelliseltä vuodelta. Kannattaa olla yhteydessä omaan kirjanpitäjään, joka osaa arvioida kannattaako jo maksettuja alveja hakea takaisin vs. mikä on kirjanpitäjän veloittama summa ko. tehtävästä.

T: Hammasteknisen alan järjestöt